Naast het individuele traject en de mogelijkheid tot het volgen van een groepstherapie is een systemische benadering bij DDapper onmisbaar. Tijdens de behandeling van het kind/ de jeugdige is het van groot belang om het systeem hierin mee te nemen zodat alle voorwaarden voor verbetering gecreeerd worden.

De inzet van een systemische benaderin kan op verschillende manier vorm gegeven worden. De inzet wordt bepaald aan de hand van de hulpvragen en de behoefte van het kind en het systeem. Zo kan het zijn dat het systeem of enkele mensen uit het systeem behoefte heeft aan psycho-educatie. Maar het kan ook voorkomen dat er naar aanleiding van de hulpvraag naar voren komt dat ook de thuissituaties veranderingen nodig heeft om het voor het kind/ de jeugdige mogelijk te maken zich te kunnen herstellen.

In samenspraak wordt er gezocht naar de meest passende vorm van systemische benadering.

Met enige regelmaat ontvangen wij gezinnen voor psycho-educatie, het bespreken van de behoeftes van het kind maar ook voor het werken aan een betere samenwerking of communicatie in huis.